-
خاطره ای از شهید زین الدین
1387/08/26 22:23
مسلمون بودن راحته *عروسم که حامله بود به دلم افتاده بود اگر بچه پسر باشد، معنیش این است که خدا می خواهد یکی از پسرهایم را عوضش بگیرد. خدا خدا می کردم دختر باشد. وقتی بچه دختر شد ، یک نفس راحت کشیدم . مهدی که شنید بچه دختر است، گفت « خدارو شکر . در رحمت به روم باز شد. رحمت هم که برای من یعنی شهادت» * یکی دوبار که رفت...
-
عبرت انقلاب از مشروطه
1387/08/11 23:20
1- مشروطه یک حادثه سیاسی، تاریخی و حتی اجتماعی تمام شده نیست، بلکه می توان آنرا نمونه آزمایشگاهی از تقابل سنت و مدرنیته عصر کنونی در کشورمان دانست. 2- باید تمام زمینههای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دخیل در شکلگیری این حادثه بررسی شود. پس هم نمیتوان آن را بومی و درونساز دانست و هم نمیتوان نقش تحولات فکری و اجتماعی غرب...
-
مقایسه برهان صدیقین فلاسفه اسلامى و وجود شناختى فلاسفه غرب(۳)
1387/08/10 23:23
نتقاد جان هاسپرز بر برهان وجود شناختى صفت وجود با سایر صفات تفاوت دارد، تفاوت بین اینکه x صفات خاصى دارد و اینکه x وجود دارد مىتواند به صورت زیر مطرح شود: جانور افسانهاى یک شاخ دارد معناى آن چنین است: اگر شیىءااى که جانور افسانهاى است وجود دارد، بنابر این یک شاخ دارد، و همچنین براى هر صفت دیگر جانور افسانهاى...
-
مقایسه برهان صدیقین فلاسفه اسلامى و وجود شناختى فلاسفه غرب(۲)
1387/08/10 23:22
تقریر برهان صدیقین از نظر حاج ملا هادى سبزوارى مرحوم حاجى سبزوارى این برهان را در حواشى خود بر اسفار چنین تقریر مىکند: «محکمترین و کوتاهترین تقریر برهان صدیقین آن است که بعد از اثبات اصالت وجود و اعتبارى بودن ماهیت گفته شود که حقیقت وجود که همان واقعیت و عینیت است، حقیقت صرف و مرسلهاى است که محال است عدم را بپذیرد....
-
مقایسه برهان صدیقین فلاسفه اسلامى و وجود شناختى فلاسفه غرب(۱)
1387/08/10 23:19
مقایسه بین برهان صدیقین فلاسفه اسلامى و وجود شناختى فلاسفه غرب بر اثبات وجود خدا محمد محمد رضایى بعضى چنین مىپندارند که در حوزه و تمدن اسلامى، فلسفه خاص و مستقلى نداریم، هرچه داریم بازگویى همان مسائل فلسفى گذشته است. یا به تعبیرى همان فلسفه یونانى اسکندرانى است که لباس عربى به تن کرده است. ولى فلسفه اسلامى اگر از...
-
ملاصدرا و توماس آکویناس در مسئله اصالت وجود در کلام فلسفى(۳)
1387/08/10 23:11
با اینهمه، مفهوم مشارکت براى او بدین معناست که: «علت اولى از درون و باطن همه موجودات در آنها تأثیر مى گذارد، بطریقى، کاملا، نزدیک و مستقیم و بنابرین، خداوند از خود مخلوقات به آنها نزدیکتر است. این عبارت معروف اگوستین، بطور مناسبى، این حقیقت را بیان مى کند که گفته است: «تعالى و تنزیه خداوند [35] ، تعالى بیرون و جدا از...
-
ملاصدرا و توماس آکویناس در مسئله اصالت وجود در کلام فلسفى(۲)
1387/08/10 23:09
تکذیب عمده ملاصدرا، در اینجا، سبب پیدایش نزاع شدیدى با این عقیده مى شود که وجودى که اصل هستى موجودات جزئى معین است، از آنها جدا و مستقل و براى خود وجودى خاص داشته باشد; زیرا این وجود است که دقیقاً، موجب تحقق موجودات جزئى مى شود: «در واقع، اصل تحقق وجود با تحقق ماهیت در خارج از ذهن یکى است; زیرا هنگامیکه ما وجود عارضى...
-
ملاصدرا و توماس آکویناس در مسئله اصالت وجود در کلام فلسفى(۱)
1387/08/10 23:07
ملاصدرا و توماس آکویناس در مسئله اصالت وجود در کلام فلسفى دیوید بورل [1] کاوش درباره شیوه هاى آکویناس و ملاصدرا در بیان مسئله اصالت وجود نشان مى دهد که واقعیت اساسى «منشأ پیدایش جهان» تا چه اندازه براى این دو متفکر تعیین کننده بوده است. هر یک از آنان در تلاش براى گنجاندن ساختار جهان مخلوق در نظام فلسفى خود، به تبدیل و...
-
میراث ملاصدرا در آثار دانشمندان غربی (۲)
1387/08/10 17:42
خلاصه و نتیجه گیرى واضح است که انتشار این دو اثر مقدماتى بزبان آلمانى و فرانسه، و ترجمه آنها به انگلیسى و قبل از آن، انتشار کتاب مومن، گواه روشنى بر علاقه جدید غربیان به تشیع بطور عام، و تشیع در ایران پس از انقلاب اسلامى بطور خاص است. متأسفانه، این نیز بسیار روشن است که بسیارى از نویسندگان در «توضیح» تشیع براى...
-
میراث ملاصدرا در آثار دانشمندان غربى (۱)
1387/08/10 17:40
میراث ملاصدرا در آثار دانشمندان غربى در زمینه مطالعات ایرانى و شیعى (استفاده یا سوء استفاده؟) اندرو نیومن ( Andrew Newman) عنوان این مقاله چنان انتخاب شد، که برانگیزاننده باشد. بیش از ده سال است که به جنبه هایى از کارها و نیز نقش دانشمندان برجسته اوایل و اواسط قرن یازدهم / هفدهم، مانند شیخ بهاءالدین محمد (شیخ بهایى)،...
-
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه (۳)
1387/08/10 14:49
د) قصور در بیان معاد جسمانی آنچه تا اینجا آورده ایم نقد نظریه سهروردی در خصوص معاد روحانی بود اما این نظریه در مسئله معاد آنچنانکه در شریعت آمده قصوری نیز دیده میشود که ملاصدرا آن را نیز آورده است و آن اعتقاد به معاد جسمانی و عینیت بدن اخروی با بدن دنیوی است و در بیان اعتقاد خویش آورده: مُعاد در مَعاد انسان همراه با...
-
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه (۲)
1387/08/10 14:48
ب) جایگاه ابدی نفوس در نظام هستی شناسی سهروردی مبتنی بر نور و ظلمت و براساس تجربیات شخصی و ریاضات صیصیه و اعتبارات صادق علمی چهار عالم را میتوان سراغ گرفت. 1. عالم انوار مجرده عقلیه که هیچ تعلقی به جسم ندارند و در سلک حضرت الهیه جای دارند که فرشتگان مقرب و بندگان مخلص او باشند. 2. عالم انوار اسفهبدیه فلکیه و انسانیه....
-
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه (۱)
1387/08/10 14:46
نقد و بررسی معادشناسی سهروردی در پرتو حکمت متعالیه غلامحسین احمدی الف) معادشناسی سهروردی معاد در معنای بازگشت به اصل حالتی که از آن خارج شده فقط در محدوده گسترة یک قسم از اقسام موجودات عالم سفلی که انسان باشد مد نظر این مقاله قرار میگیرد و از پرداختن به دیگر جوانب برای ما له المعاد و حتی ما الیه المعاد مجالی دیگر...