دو مطلب خواندنی

یک حکایت زیبا از ضایع شدن بن باز در برابر استدلال زیبای مرحوم حکیم  

مرحوم آيه الله العظمى سيد محسن حكيم قدس سره كه مرجع شيعيان و زعيم حوزه علميه نجف بود، در سفرى كه به عربستان داشت ، در جلسه اى با « بن باز » مفتى آن روز آن كشور (كه نابينا بود) مواجه شد.

بن باز، ظاهرا به ديدن آقاى حكيم رفته بود ولى در واقع قصد داشت با ايشان جدال كند و افكار وهابيگرى خود را مطرح نمايد.

در اين جلسه ، بن باز، از آيه الله حكيم پرسيد: شما شيعيان چرا به ظواهر قرآن عمل نمى كنيد؟

 آيه الله حكيم در جواب گفتند: اين ديدار جاى چنين صحبت هايى نيست ، بگذاريد به احوالپرسى برگزار شود. بن باز، سماجت كرده و خواستار دريافت جواب شد. آيه الله حكيم ، ناچار به بن باز گفتند: اگر قرار باشد به ظاهر قرآن تكيه كنيم و همان را معيار عمل به آن قرار دهيم ، بايد معتقد شويم كه شما به جهنم خواهيد رفت !

 بن باز، با تعجب پرسيد چرا؟ آيه الله حكيم گفتند: چون قرآن مى فرمايد: و من كان فى هذه اعمى فهو فى الاخره اعمى و اضل سبيلا(؛سوره اسراء، آيه 72 ((كسى كه در اين جهان (از ديدن چهره حق ) نابينا باشد، در جهان آخرت هم نابينا و گمراه تر خواهد بود)). و شما كه از دو چشم نابينا هستيد، طبق ظاهر اين آيه بايد در آخرت هم نابينا باشيد و در زمره گمراهان كه اهل جهنمند، قرار بگيريد. بنابراين ظاهر بسيارى از آيات قرآن مقصود نيست !

بن باز گفته بود اگر قرار است حضرت علي چشمهايم را شفا دهد اصلا نمي خواهم اين چشم ها بينا شود . اين قدر بغض اهل بيت در دل اين مفتيان وهابيت هست و ببينيد خدا به چه روز آنها را انداخته .

سوالي كه ذهنم  را مشغول كرده بود اين بود كه چرا وهابیت مي گويند اگه ۷ شيعه را بكشي به بهشت ميروي چرا عدد  ۷  .

جوابش را از يكي از دوستانم كه قبلا سني بوده و با عنايت اهل بيت شيعه شده گرفتم .

ايشون مي گفت : خداوند متعال در قرآن مي فرمايد : لها سبعة ابواب يعني جهنم هفت در دارند وهابي ها مي گويند با كشتن هر شيعه دري از درهاي جهنم بسته مي شود  اگر هفت شيعه كشتي هفت در جهنم بسته مي شود و خدا شما را به بهشت مي برد .

این مطلبی که آوردم اعتقاد وهابیون است نه اهل سنت اشتباه نشه.

سمت چپی بن باز و سمت راستی عبدالعزیز بن عبدالل آل سعود

اصلا هیچ سنی جنین کاری علیه شیعیان نمی کند .

اون مفتی احمق وهابی که خودش رو امام جمعه ی مسجد الحرام داره وقتی می گوید شیعه کافر و مشرک هست یک جوان سنی وهابی قربه الی الله این چنین می کند . خودشان جایشان گرم و نرم است و مردم را در جاهای دیگر به کشتن می دهند .

این است اسلام راستین چرا هیچ وقت شیعه ای این کار را نمی کند خدا خیرشان ندهد و این لکه ی ننگ که بر دامن اسلام است و انگلیسی ها آن را بنا کردند خدایا هر چه سریع تر نیست و نابود بفرما .

دلایل ازدواجهای متعدد پیامبر ص

در آغاز بيان دو نكته ضروري است:

اوّل: نگاهي كوتاه به فرهنگ ازدواج در جزيره العرب در زمان پيامبر(ص):

1ـ عرب هاي جاهلي نسبت به دختر،‌ بلكه جنس زن بي علاقه بودند، چون در محيطي كه دائم مردم با هم به جنگ و خونريزي مشغول بودند و هر كس هر قدر كه مي توانست، به ديگران ظلم روا مي داشت، خوف داشتند كه در جنگ،‌ دختران اسير شوند و باعث ننگ آن طايفه گردند، نيز به جهت وضع بد اقتصادي و اين كه دختران به فحشا رو آورند و ... به دختر علاقه اي نداشتند، بلكه دختر داري را ضد ارزش مي شمردند و بعضاً به زنده به گور كردن دختران رو مي آوردند.

2ـ چون جنگ و خونريزي در آن محيط امري متداول بود، و عرب جاهلي با اندك بهانه اي يك ديگر را مي كشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعيتي بود و نسبت زنان به مردان افزايش چشمگيري پيدا مي‌كرد (چون مردان به جنگ اقدام مي كردند، نه زنان و كشته‌ها از مردان بود) كه گزينة «چند زن داشتن» را براي رهايي از مشكل عدم تعادل جمعيتي پذيرفتند. اين مشكل در اكثر نقاط از جمله در ايران هم وجود داشت، ليكن در عربستان بيشتر بود.

 

 

ادامه نوشته

دانلود کتابهای اخلاقی

کتابهای اخلاقی

گلشن ابرار ج۱    1http://www.2shared.com/file/4962725/9af2f75f/3-4-golshan1.html

گلشن ابرار ج 2  http://www.2shared.com/file/4962735/83e9c61e/3-4-golshan2.html

زندگانی رجبعلی خیاط   http://www.2shared.com/file/4962749/c51e1cf2/___online.html

علم اخلاق ج 1   http://www.2shared.com/file/4962755/d5b36198/elme_akhlag1.html

علم اخلاق ج2   http://www.2shared.com/file/4962759/dc052db3/elme_akhlag2.html

حلیه المتقین  http://www.2shared.com/file/4962776/7e8c52a0/10-1-Heliat.html

كتاب آداب الاسرة في الاسلام  http://www.2shared.com/file/4962783/897ebae0/adaab.html

الاثر الخالد في الولد والوالد  http://www.2shared.com/file/4962792/e762bb37/al-athar.html

الطفل نشوؤه وتربيته   http://www.2shared.com/file/4962804/d49fe276/altefl-noshooah-wa-tarbiatah.html

الزهد  http://www.2shared.com/file/4962831/8fd8453a/al-zohod.html

دروس في الأخلاق  http://www.2shared.com/file/4962843/2e97b2d1/doros.html

كتاب الايمان والكفر وآثارهما على الفرد والمجتمع http://www.2shared.com/file/4962848/b9456b59/eaman.html

قضاء حقوق المؤمنين  http://www.2shared.com/file/4962869/fc74394d/h-moam.html

كتاب كشف الغطاء  http://www.2shared.com/file/4962886/f2480952/kashf-alqeta.html

مکارم الاخلاق  http://www.2shared.com/file/4962905/a25ab8d7/makarem-alakhlaq.html

كتاب ملامح المنهج التربوي عند أهل البيت عليهم السلام  http://www.2shared.com/file/4962919/b2f7c5bd/malamih.html

معرفة النفس  http://www.2shared.com/file/4962924/e76beac3/marefat-alnafs.html

كتاب مُسَكِنُ الفُؤادِ    http://www.2shared.com/file/4962930/f91d1f9b/mosaken.html

الرفق في المنظور الاسلامي  http://www.2shared.com/file/4962934/fe70db82/refq.html

كتاب تربية الطفل في الاسلام  http://www.2shared.com/file/4962941/c15bb9ca/tarbia.html

ضرورت تقلید

1) ضرورت تقليد

م: تقليد در اعتقادات (اصول دين) و اعمال و دستوراتي كه ضروري دين باشد جايز نيست و بايد آنها را از روي دليل و بصيرت دانست، اما در احكام غيرضروري دين، دو صورت دارد:

-         يا مجتهد است: در اين صورت بايد طبق نظر خود عمل كند.

-         يا مجتهد نيست: در اين صورت عقل دو راه را پيشنهاد مي كند:

الف) تقليد: يعني ياد گرفتن فتاوي و نظريات مجتهد جامع شرايط و التزام عملي به آن(يعني عمل او طبق آن فتاوي باشد)

ب) احتياط: يعني طوري عمل كند كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، يعني بر اساس نظريه تمامي يا گروهي از مجتهدين وظيف خود را انجام دهد. مثلاً مجتهدي عملي را واجب، و ديگري آن را مباح يا مستحب مي داند، در اين صورت آن را بجا آورد. يا مثلاً مجتهدي عملي را حرام و ديگران عدم حرمت آن را قائلند، در اين صورت آن را انجام ندهد.

2 نكته:

1- در بسياري از موارد در احتياط نيز، يا بايد مجتهد بود يا تقليد كرد.

2- چون عمل به احتياط مشكل است و احتياج به اطلاعات نسبتاً وسيعي از مسائل فقهي دارد، لذا راه براي توده مردم غالباً همان تقليد است

خاطراتي از امام

ادب امام

يكي از نزديكان امام خميني (ره) مي گويد: اگر ما بدون توجه قرآن را روي زمين مي گذاشتيم، امام آن را بر مي داشت و مي فرمود: قرآن نبايد روي زمين بماند.

امام امت رحمه الله عليه وقت تلاوت قرآن و ذكر مصيبت اهل بيت عليهم السلام روي زمين مي نشست.

روز 12 بهمن 1357 هنگامي كه امام از هواپيما پياده شد، به هيچ وجه حاضر نشد جلوتر از برادر بزرگش راه برود.

امام با همه محترمانه برخورد مي كردند، در دوران زندگيشان من تاكنون نديدم يك مرتبه يك كسي را بلند صدا كند، اسم كارگرشان را هم سبك صدا نمي زند و با احترام نام مي بردند.

احترام به نام محمد و علي

امام در پاريس مي خواستند كفش بپوشند، پايشان را كه بلند كردند تا روي روزنامه بگذارند، سئوال كردند : مثل اينكه اين روزنامه هاي ايراني هستند؟ عرض كردند: بله آقاي ، ولي اين صفحه آگهي هاست. با اين حال پايشان را روي روزنامه نگذاشتند و برگشتند و فرمودند: شايد يك اسم محمد يا علي در اينها باشد.

گريه امام

يكي از حالات عرفاني امام نسبت به دعا و توسل است. در نوفل لوشاتو شاهد بوديم ، شب عاشورا بعد از اينكه نماز تمام مي شد مي فرمودند: كسي هست كه روضه بخواند؟ يكي از برادرها بلند مي شود و روضه مي خواند و ناظر بوديم كه امام دستمالشان را در آوردند و شروع به گريه كردن مي كنند و واقعا انسان در مقابل اين روح خالص شده از گفتن هر كلام و تفسيري عاجز مي شود.

خاطره اي از امام

اين آقا پدر شما هستند؟

يكبار يكي از مسئولان مملكتي ، در حالي كه پدر مسنشان هم با او بود، براي انجام كارهاي جاري به خدمت حضرت امام رسيدند. پس از اين كه از خدمت حضرت امام بازگشت، گفت:« مي خواستم به حضور حضرت امام برسم، من جلو افتاده بودم و پدرم را از دنبال مي آوردم. پس از تشرف، پدرم را به حضرت امام معرفي كردم. حضرت امام نگاهي كردند و فرمودند: « اين آقا پدر شما هستند؟(پس چرا شما جلوتر از او راه افتادي و وارد شدي؟!»

رضاي خدا

امام خميني رحمت الله عليه در نامه اي كه از تركيه براي حاج آقا مصطفي (ره) فرستاده بود نوشت: اگر رضاي خدا و امر مي خواهيد با مادر و خواهران و بستگان خوش رفتاري كنيد.

امام خميني (ره) وقتي كه به زيارت قبر استادش مشرف شد، قسمتي از عمامه اش را باز كرد و با آن گرد و غبار قبر استادش را پاك كرد.

حضرت امام مدت هفت سال در محضر استاد با احترام كامل و به حالت دو زانو نشست .

زماني كه منافقين آيت الله هاشمي رفسنجاني را ترور كردند، امام خميني (ره) براي شفا آقاي هاشمي گوسفندي نذر كرد.

پس از ترور آيت الله خامنه اي دامه بركاته ، حضرت امام دستور دادند وضع آقاي خامنه اي را لحظه به لحظه به ايشان گزارش دهند.

هنگامي كه آيت الله سعيدي به دست رژيم ستم شاه به شهادت رسيد، در نجف اشرف براي آن شهيد بزرگوار چهل شب مجلس فاتحه گرفته شد. امام در تمام چهل شب در مجلس شركت كردند.

آيت الله ابراهيم اميني مي گويد: طلبه اي گمنام بودم، يك ماه بيمار شدم، امام تمام چهارشنبه به عيادت من مي آمد.

 

خاطره اي از شهيد زين الدين

مسلمون بودن راحته

 *عروسم که حامله بود به دلم افتاده بود اگر بچه پسر باشد، معنیش این است که خدا می خواهد یکی از پسرهایم را عوضش بگیرد. خدا خدا می کردم دختر باشد. وقتی بچه دختر شد ، یک نفس راحت کشیدم . مهدی که شنید بچه دختر است، گفت « خدارو شکر . در رحمت به روم باز شد. رحمت هم که برای من یعنی شهادت»

* یکی دوبار که رفت دیدار امام ، تا چند روز حال عجیبی داشت. ساکت بود. می نشست وخیره می شد به یک نقطه می گفت« آدم وقتی امام رو می بینه ، تازه می فهمه اسلام یعنی چه . چه قدر مسلمون بودن راحته . چه قدر شیرینه .» می گفت « دلش مثل دریاست . هیچ چیز نمی تونه آرامششو به هم بزنه . کاش نصف اون صبر و آرامش ، توی دل ما بود.»

*اهل ریا و تعارف واین حرف ها نبود. گاهی که بچه ها می گفتند « حاج آقا ! التماس دعا» می گفت« باشه ، تو زیارت عاشورا ، جای نفر دهم میارمت.» حالا طرف ، یا به فکرش می رسید که زیارت عاشورا تا شمر ، نه تا لعنت دارد یا نه.

* وقتی منطقه آرام بود ، بساط فوتبال را ه می افتاد . همه خودشان را می کشتند که توی تیم مهدی باشند.می دانستند که تیم مهدی تا آخرِ بازی ، توی زمین است.

* رسیدم سر پل شناور. یک تویوتا راه را بسته بود پیاده شدم درهای ماشین قفل بود. خبری هم از راننده اش نبود. زین الدین پشتم رسید. گفت « چرا هنوز نرفته این؟» تویوتا را نشانش دادم. گشت آن دور و برها . یک متر سیم پیدا کرد. سرش را گرد کرد و از لای پنجره انداخت تو . قفل که باز شد ، خندید و گفت « بعضی وقتا از این کارام باید کرد دیگه .»

*از رئیس بازی بعضی بالادستی ها دلخور بود می گفت « می گن تهران جلسه س . ده پانزده نفر کارهامونو تعطیل می کنیم می آییم. سیزده چهارده ساعت راه ، برای یک جلسه ی دوساعته ؛ آخرشم هیچی . شما یکی دو نفرید. به خودتون زحمت بدین ، بیاین منطقه ، جلسه بگذارین.»

* وقتی رسیدم دستشویی، دیدم آفتابه ها خالی اند. باید تا هور می رفتم .زورم آمد. یک بسیجی آن اطراف بود. گفتم « دستت درد نکنه . این آفتابه رو آب می کنی؟ » رفت و آمد . آبش کثیف بود. گفتم « برادر جان! اگه از صدمتر بالاتر آب می کردی ، تمیز تر بود.» دوباره آفتابه را برداشت و رفت. بعد ها شناختمش . طفلکی زین الدین بود.

 

رابطه محبت به امام زمان(عج) و انتظار

 انتظار، حالتی است نفسانی که آمادگی برای آنچه انتظارش را می‏کشیم، از آن بر می‏آید. ضد انتظار، یاس و ناامیدی است. هر قدر که انتظار، شدیدتر باشد، آمادگی و مهیا شدن قوی‏تر خواهد بود. همانطور که اگر مسافری داشته باشی که در انتظار مقدمش به سر می‏بری؛ هر چه هنگام آمدنش نزدیک‏تر شود، مهیا شدنت، فزونی می‏یابد، بلکه از شدت انتظار چه بسا خواب از دیدگانت ربوده می‏شود.

همانطور که «مراتب انتظار»، از این جهت، متفاوت است، «از جهت محبت‏» نسبت ‏به کسی که در انتظارش هستی نیز مراتبش، متفاوت می‌شود. پس هر چه محبت، شدیدتر و دوستی بیشتر باشد، مهیا شدن برای محبوب، زیادتر می‏شود . (1)

انتظار، آماده باش و تحصیل آمادگی‏های لازم است ‏برای آنچه که مورد نظر است، انتظار، آماده باشی در سایه صبر و مقاومت است. امام صادق علیه السلام فرموده است:

من دین الائمة انتظار الفرج بالصبر (2)؛ یکی از نشانه‏های دین امامان، انتظار فرجی است که به صبر حاصل آید.

در زمان غیبت، دشمنان، تمامی نقشه‏ها و طراری‏های شیطانی خود را به میدان می‏آورند تا رهزنی کنند و ایمان پیروان آن عزیز را نشانه روند. تنها کسانی می‏توانند به دام آنان گرفتار نیایند که در سه‏ حیطه‏ «شناخت‏»، «عاطفه‏» و «رفتار»، آماده باشند؛ زیرا، اینها، سه حوزه‏ی وجودی انسان را در بینش، و گرایش و عمل، شکل می‏دهند .
ادامه نوشته

پاسخ امام رضا علیه السلام به چند پرسش

پاسخ امام رضا علیه السلام به چند پرسش


_ پرسیدند:خدا چگونه و کجاست؟
امام رضا (ع) فرمود:اساسا این تصوری غلط است،زیرا خداوند مکان را آفرید و خود مکان نداشت،و چگونگی ها را خلق کرد و خود از چگونگی(و ترکیب) برکنار بود،پس خدا را با چگونگی و مکان شناخته نمی شود،و به حس در نمی آید،و به چیزی قیاس و تشبیه نمی گردد.

_ چه زمانی خدا بوجود آمده است؟
امام رضا (ع): بگو چه زمانی نبوده تا بگویم چه وقت بوجود آمده است.

_ چه دلیلی بر حدوث جهان(یعنی اینکه جهان قبلا نبوده و مخلوق است)وجود دارد؟
امام رضا (ع): نبودی سپس بوجود آمدی،و خود می دانی که خود را نیافریده یی و کسی که مانند توست نیز تو را به وجود نیاورده است.

_ممکن است خدا را برای ما توصیف کنید؟
امام رضا (ع): آنکه خدا را با قیاس توصیف کند همیشه در اشتباه و گمراهی است و آنچه می گوید ناپسند است؛ من خدا را به آنچه خود تعریف و توصیف فرموده است تعریف می کنم بدون آنکه از او رؤیتی یا صورتی در ذهن داشته باشم: «لا یدرک بالحواس» خدا با حواس آفریدگان درک نمی شود، «و لا یقاس بالناس» به مردم قیاس نمی شود، «معروف بغیر تشبیه» بدون تشبیه شناخته می شود؛ در عین عُلوّ مقام به همه نزدیک است، بدون آنکه بتوان همانندی برای او معرفی کرد، به مخلوقات خود مثال زده نمی شود، «و لا یجور فی قضیته» در حکم و قضاوت خود بر کسی ستم نمی کند ... به آیان و نشانه ها شناخته می گردد.

_آیا ممکن است زمین بدون حجت و امام بماند؟
امام رضا (ع): اگر یک چشم بر هم زدن زمین از حجت خدا و امام خالی بماند همه ی زمینیان را فرو خواهد برد.

_ ممکن است درباره ی فرج(امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)توضیح بدهید؟
امام رضا (ع): آیا نمی دانی که انتظار فرج جزو فرج است؟

_نه نمی دانم مگر به من بیاموزی!
امام رضا (ع): آری،انتظار فرج از فرج است.

_ایمان و اسلام چیست؟
امام رضا (ع): حضرت باقر العلوم فرمودند:ایمان مرتبه یی بالاتر از اسلام،و تقوی مرتبه یی برتر از ایمان و یقین مرتبه یی برتر از تقوی است؛و چیزی کمتر از یقین میان مردم تقسیم نشده است.

_یقین چیست؟
امام رضا (ع): توکل به خدای متعال و تسلیم در برابر اراده و خواست او،و رضایت به قضای الهی،و واگذاری امور خویش به خدا(و از او مصلحت خواستن)

_ عُجب (خود بینی و خود پسندی) که عمل را از بین می برد چیست؟
امام رضا (ع): عُجب درجاتی دارد،از جمله آنکه کار زشت در نظر بنده جلوه می کند و آن را نیکو می پندارد و از آن خشنود می شود و گمان می کند کار خوبی انجام داده است، و از جمله آنکه بنده به خدای خود ایمان می آورد آنگاه بر خدا منّت می گذارد،در حالیکه منّت گذاشتن حقّ خداست.

_آیا حضرت ابراهیم که گفت:«ولکن لیطمئن قلبی»در دل خود تردیدی داشت؟
امام رضا (ع): نه ابراهیم یقین داشت،و منظورش این بود که خدا بر یقین او بیافزاید.

عبرت انقلاب از مشروطه

1- مشروطه يك حادثه سياسي، تاريخي و حتي اجتماعي تمام شده نيست، بلكه مي توان آنرا نمونه آزمايشگاهي از تقابل سنت و مدرنيته عصر كنوني در كشورمان دانست.

2- بايد تمام زمينه­هاي فرهنگي، اجتماعي و مذهبي دخيل در شكل­گيري اين حادثه بررسي شود. پس هم نمي­توان آن را بومي و درون­ساز دانست و هم نمي­توان نقش تحولات فكري و اجتماعي غرب را منكر شد.

3- سوال: چرا با توجه به همگرايي اجتماعي فراگير بين تمام اقشار جامعه اعم سنت گرايان و تجددخواهان، بلافاصله بعد از مشروطه، شاهد واگرايي اجتماعي و حضور نتايجي نقيض اهداف مشروطه يعني استبداد رضاخاني شديم؟

جواب: صرف همگرايي اجتماعي اوليه براي پيروزي كامل يك نظام كافي نيست، بلكه يك سري ملاحظات نظري و ايدئولوژيك براي پيوند گروه گوناگون نظام نياز است. به بيان ديگر:

همگرايي اجتماعي شرط حدوث نظام است ولي براي بقاي آن نيز علت ديگري علاوه بر علت حدوث نياز است. گويي انقلابيها بايد سه برنامه داشته باشند:

شروع انقلاب، مديريت انقلاب و پس از انقلاب (وضع موجود، وضع مطلوب و راه رسيدن به وضع مطلوب)

در مشروطه علت جرقه­ي انقلاب همان همگرايي اجتماعي است، اما پس از آن ايدئولوژي غالبي وجود نداشت؛ زيرا روحانيون سنتي و روشنفكران تجددخواه، دو طيف مشروطه بودند كه مباني نظري و فلسفي كاملاً مغايري داشتند. به عبارت ديگر حاصل جمع افتراق اجتماعي به جمع افتراق نظري ختم نشد.

4- اما انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام به خوبي از نقاط قوت مشروطه بهره برد و نقاط منفي ان را كنار گذاشت. امام با انديشه­ي بالاي خود در شناخت جامعه و ارزشهاي آن، در ايجاد همگرايي ملي و اتحاد توده مردم نقش اساسي ايفا كرد.

سپس در مرحله دوم، انقلاب را به خوبي هدايت كرد و اين همگرايي ملي را تا مقصد پيروزي انقلاب پيش برد. تا اينجا مشروطه و انقلاب هر دو در نقطه قوت استفاده از همگرايي اجتماعي مشتركند. پس از اين امام در تبيين مباني مشروعيت نظام، مبتني بر تئوري ولايت فقيه، مدل كامل و جامع حكومت را ارائه نمود و مانع از ايجاد بحران مشروعيت در نظام شد. از آنجا كه اين مباني مشروعيت، بر مراحل و مباني قبلي انقلاب منطبق بود، مقبوليت نيز به دست آمد و پازل انقلاب تكميل شد.

اما در مشروطه بعد از پيروزي نهضت، تجددخواهان روشنفكر در ترسيم مباني مشروعيت نظام، سنت­گرايان را كنار زدند و اصولي متفاوت از مراحل قبلي نهضت را پايه­ گذاري كردند.

مباحث معرفت شناسي 2

  -19 كسب‌ معارف‌ با دنيا دوستي‌ نمي‌سازد

«مبادا، مبادا كه‌ چنان‌ پنداري‌ كه‌ اين‌ معارف‌ را، با عقل‌ و انديشة‌ ناتوان، از اين‌ الفاظ‌ مي‌توان‌ به‌ دست‌ آورد! اين‌ نصيحت‌ رايگان‌ را از من‌ بپذير! اما مي‌بينم‌ كه‌ نخواهي‌ پذيرفت! البته‌ معذوري! براي‌ اينكه‌ من‌ خود، از علم‌زدگي، چيزهاي‌ شگفت‌انگيزي‌ ديده‌ام‌ كه‌ مي‌توانم‌ تو و امثال‌ تو را در اين‌ باره‌ معذور دارم!

ادامه نوشته

مباحث معرفت شناسي

مباحث‌ معرفت‌شناختي‌ عرفا (اگر چه‌ نه‌ با همين‌ عنوان) در متون‌ عرفاني‌ مطرح‌ شده‌اند. در اين‌ سلسله‌ مقالات، اين‌ مسائل‌ استخراج‌ و طبقه‌بندي‌ شده‌ و البته‌ در محدودة‌ عرفان‌ اسلامي‌ معرفي‌ خواهد شد. 
ادامه نوشته

ظهور و سقوط دولت رفاه

به جرات مي توان گفت پيچيده ترين مفهوم درعلم سياست ، مفهوم دولت است. اگرچه علل به وجودآورنده دولت نگرش و هدف خاصي بوده ، اما در حال حاضر دولتهاي گوناگوني از لحاظ ساختار و ايدئولوژي درجهان وجود دارند.
نظريه پردازان سياسي در مورد نقش و
جايگاه دولت در جامعه دو پرسش پايه اي مطرح کرده اند:
چه چيزي دولت است؟ و دولت
بايد به چه صورت وجود داشته باشد؟ پاسخهاي مطرح شده به اين سوالات را مي توان به دو بخش نظريه هاي فردگرا و ارگانيک تقسيم بندي کرد. دولت رفاه در ذيل بخش اول مطرح مي شود. اين مقاله تمهيدي است به قوانين نظري و عملي دولت رفاه
 
ادامه نوشته

پيدايش خط فارسي و هنر خوش نويسي

پيدايش خط فارسي و هنر خوش نويسي

تاريخچه خط قبل از اسلام خطوط مختلفي از جمله ميخي و پهلوي و اوستائي در ايران متداول بوده است با ظهور دين اسلام نياكان ما الفبا وخطوط اسلامي را پذيرا شدند خط متداول آنزمان كه نزديك دو قرن قبل از اسلام شكل گرفته بود خط كوفي و نسخ قديم بودكه از دو خط قبطي و سرياني اخذ شده بود در اوايل قرن چهارم سال 310 هجري قمري ابن مقله بيضاوي شيرازي خطوطي را بوجود آورد كه به خطوط اصول معروف شد كه عبارتند از :

ادامه نوشته

دانلود چند كتاب و جزوه اصولي

در اين پست مي توانيد چند كتاب و جزوه اصولي را دانلود كنيد.
براي دانلود به ادامه برويد:
التماس دعا
ادامه نوشته

دانلود كتابهاي اطلاعات عمومي

در اين قسمت چند كتاب درباره اطلاعات عمومي رو آپلود كردم. اميدوارم مورد استفاده عزيزان قرار گيرد.
براي دانلود به قسمت ادامه برويد:
ادامه نوشته

دانلود كتابهاي اديان

در اين پست مي توانيد كتابهاي مربوط به اديان را دانلود كنيد.
لطفاً نظرات خود را بگوييد تا دلگرم شويم.
براي دانلود به قسمت ادامه برويد:
ادامه نوشته

سري چهارم كتابهاي ادبيات

در اين قسمت سري چهارم كتابهاي ادبيات را دانلود كنيد:
ادامه نوشته

دانلود سري سوم كتابهاي ادبيات

 

در اين پست مي توانيد  10       كتاب ديگر از سري كتابهاي مربوط به ادبيات را دانلود كنيد.
براي دانلود به ادامه برويد:

ادامه نوشته

دانلود كتابهاي ادبيات 2

سري دوم كتابهاي مربوط به ادبيات را در اينجا دانلود كنيد.
ضمنا تمام مطالب هر گونه بار فكري كه دارند مربوط به نويسنده است و حاكي نظرات شخصي نويسنده وبلاگ به هيچ وجه نمي باشد.
براي دانلود به ادامه برويد:
ادامه نوشته